dinsdag 9 september 2014

Duizend zweepslagen

Zweepslagen, geen twintig, geen honderd. Duizend.

Als je dat hoort, dan denk je dat je een boek leest. Een boek waarin de schrijver ongelofelijk overdrijft. In het nu populaire Hungergames worden zweepslagen als straf gebruikt, maar ook in vele andere fantasy en geschiedenis boeken. Als ik het lees voel ik bijna de pijn van het personage en voel de striemen op hun ruggen nabranden wanneer ze verzorgd worden. 

(Wordt Raif Badawi straks verzorgd?)
(Worden de vrouwen die achter het stuur zitten straks verzorgd?)
(Wordt Mohammed straks verzorgd?)
(Wordt...)

In films komen zweepslagen voor. Met rillingen die over mijn hele lichaam trekken en een spoor van kippenvel achterlaten kijk ik naar de scene's. De slaven in Egypte die werden geslagen als ze niet hard genoeg werkten, de zwarte slaven die geslagen werden tot ze niet meer konden lopen en de gevangen die zonder eerlijk proces midden in de stad aan een paal werden geketend, om vervolgens slag na slag het bloed te laten opspatten. 
Dat is verleden tijd. Toch? 
Dat zijn films. Toch? 

Voor ons wel, gelukkig. In Nederland bestaat geen doodstraf, bestaan geen duizend zweepslagen. 

Geschrokken las ik laatst de Metro waarin ik las over Mohammed, die begin 2012 samen met zijn vader was betrapt op de smokkel van marihuana. Zijn vader is onthoofd, zoals velen in Saudi-Arabië worden. Mohammed gaat twintig (!) jaar achter de tralies en krijgt duizend zweepslagen.
Ontsteld vertelde ik dit verhaal door. Was het mogelijk dat iemand in 2014 veroordeeld zou worden tot duizend zweepslagen? En dan niet voor moord of verkrachting, nee, voor softdrugssmokkel.

Zo naïef als ik ben, kon ik het niet geloven. En toen kwamen de verhalen. Zo hoorde ik dat Amnesty dit jaar op de Zwarte Cross heeft gestaan voor Raif Badawi. Nog iemand die duizend zweepslagen krijgt, deze man heeft geen moord gepleegd, niet verkracht, geen drugs gesmokkeld. Deze man heeft een blog geschreven.

En de lijst gaat door en door. Zo mogen vrouwen in Saudi-Arabië niet achter het stuur. Omdat een vrouw dat toch deed en vervolgens zich had verzet tegen de autoriteiten kreeg zij 150 zweepslagen.

Het is 2014 en er is een plek die middeleeuwse straffen uitdeelt.
Dit kan niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten